joi, 8 aprilie 2010

Decolarea cu parapanta

Eşti ridicat în aer în timpul rotaţiei de după o decolare cu faţa la aripă. Dacă există riscul să fim ridicaţi astfel, te poţi gândi că e o idee bună este să te întorci repede înainte ca aceasta să se întâmple. Dar dacă picioarele părăsesc pământul în timpul acestei rotaţii rapide, atunci nu vei putea opri rotirea şi vei avea o răsucire de chingi, ceea ce te poate dezorienta. Mi s-a întimplat şi mie, şi am tras comanda greşită până când m-am întors înspre pantă. Pentru a preveni acestea, nu fă o întoarcere rapidă şi/sau cere asistenţă la decolare (eşti prea mândru?). Cel mai important, relaxează-te, zboară în faţa pantei şi apoi răsuceşte-te în poziţie normală. Ţine chingile în timpul rotaţiei înapoi, încearcă să le ţii separate (aceasta poate transmite o oarecare rotaţie către parapantă). Verifică înainte de decolare că chinga de piept nu este prea strinsă. Pentru acei cu talent sportiv, întindeţi braţele în lateral şi picioarele în faţă ( măreşte inerţia de rotaţie, reduce viteza de rotaţie) atunci când chingile se opun rotaţiei în poziţia mediană, şi răsuciţi pieptul pentru a menţine poziţia.

Controlul parapantei la decolare. Înainte de a decola, examinează-ţi parapanta pentru a previni o petrecere de suspante, o cravată, sau un nod care sunt greu de văzut de sub parapantă. Aceste situaţii pot fi ireversibile în zbor. Dacă este suficient vânt, stai pe loc şi examinează parapanta câteva secunde când este deasupra.

Parapanta este deasupra ta dar înclinată pe o parte. Trăgând doar de comanda de pe partea mai înălţată aceasta nu va face decât ca această parte să coboare în spate dacă nu imprimăm şi o mişcare rapidă în faţă. Cea mai importantă acţiune este să-ţi schimbi poziţia înspre partea care este coborâtă. Ideea este să te recentrezi sub aripă.

Coborârea parapantei-cu B-urile. Dacă atunci când gonflezi parapanta trebuie să o cobori repede ( rafală de vânt), trage de B-uri, dând drumul la comenzi. Aceasta aduce parapanta jos mai repede decât cu comenzile. Observă că dacă ţii şi comenzile creezi o suprafaţă rezistentă între B-uri şi bordul de fugă, deci dă drumul la frâne.Nu practica aceasta decât la nevoie deorece se suprasolicită punctele de legare a B-urilor.

Coborârea aripii-Închidere laterală. Dacă atunci când gonflezi parapanta trebuie să o cobori repede( rafală de vânt), fugi spre o laterală a parapantei, urmărind-o înapoi, strângând comanda pe acea parte. Aceasta va întoarce parapanta în lungul vântului si va prezenta o suprafaţă mai mică expusă la vânt. Odată parapanta întoarsă cu 45 de grade, colţul expus la vânt se va închide.

Lasă cel puţin un alt pilot să decoleze înaintea ta pentru a-ţi face o idee despre condiţiile de zbor. Dacă decolezi fără vânt, identifică cel mai coborât obstacol din calea ta de zbor.

De obicei, curenţii termici au ciclicitate temporală. Studiind viteza vântului 20 de minute, vei fi în stare să anticipezi următorul ciclu şi să decolezi chiar înainte ca vântul să se înteţească iar. Trebuie deasemenea să observi durata maximului de vânt dintr-un ciclu .

Dacă simţi un uşor vânt de faţă dar privind înapoi vezi copaci clătinaţi de vânt, uită-te la mişcarea norilor pentru a stabili dacă de fapt nu eşti într-o zonă de rotor datorată unui vânt puternic de spate.

La decolare ai vânt puternic de faţă (20+ km/h,) şi cei de sub zona de decolare raportează vânt slab (sub 5 km/h). Aceasta indică, că ascendenta medie (ignorând termicile) nu va fi aşa de bună, pentru că vântul nu vine de la o altitudine mai coborâtă. Aşteaptă-te la un vânt puternic de fată fără prea multă ascendenţă.”

Jerome Daoust

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu