“Aranjatul în seletă. Multe accidente s-au întâmplat din cauză că piloţii se grăbesc să se aşeze cât mai bine în seletă imediat după decolare . Cel mai rău procedează aceia care îşi aranjează fundul seletei cu comenzile în mâini. Pilotul poate provoca neintenţionat o angajare sau dacă foloseşte o singură mână provoacă o vrie. O altă idee rea este de a lăsa comenzile din mână, poate surveni o închidere asimetrică şi găsirea comenzilor ia prea mult timp, suficient pentru a percuta panta. Tot o idee nu prea bună este să se ţină comenzile într-o singură mână iar cu cealaltă să se aranjeze seleta pentru că tot nu se poate controla o închidere asimetrică, ca atunci când comenzile s-ar ţine normal. Dacă nu eşti bine aşezat în seletă după decolare, aşteaptă până când capeţi suficientă înălţime şi apoi foloseşte tehnica următoare. Lasă-te pe spate şi ridică genunchii spre piept în timp ce împingi ( nu trage) cu ambele în mâini (în care ai comenzile) chingile portsuspante la nivelul normal la care ţii comenzile în zbor şi scutură-te în seletă, pentru a te ajuta să “cazi în ea”. Puţin antrenament la sol, agăţând seleta de o bară, nu strică. Nu ai chingile de picioare prea strânse ?
Atitudinea. Nu trebuie neapărat să decolezi. Dacă nu te simţi pregătit cu condiţiile de zbor sau cu o noua zonă de zbor, zboară în altă zi sau într-un loc mai bun. Ai grijă de efectul de grup şi de cei care zboară doar pentru spectacol. Am auzit de multe ori “Ei, acum decolez !”, şi apoi îi vezi luptând cu vântul puternic, poate părea că se amuză.
Dacă vântul variază cu mai mult de 10 km/h în mai puţin de 3 secunde, vei întâlni turbulenţe. Nu decola.
Următoarele se aplică la decolări de pe vârfuri rotunde. Ca regulă generală, unii pot încă să decoleze dacă viteza medie a vântului este de20km/h cu rafale pâna la 25 km/h care nu durează mai mult de 5 secunde, şi tot pot avea o margine de siguranţă având în vedere viteza maximă a parapantei lor. Alţii trebuie să aprecieze viteza vântului cu mult mai în faţă. Înclină anemometrul ca să găseşti viteza maximă a vântului. Aminteşte-ţi că viteza vântului scade în apropierea solului. Aminteşte-ţi că este mai multă ascendenţă şi viteză orizontală a vântului este mai mică mai în faţa pantei.
Norii se înnegresc. Termicile şi zonele largi de ascendenţă devin puternice. Nu decola, sau aterizează dacă eşti în zbor. Dacă te uiţi în jur poţi vedea ploi la distanţă.
Înainte de a ridica parapanta, spune-ţi : “Aceasta este o încercare şi voi decola doar dacă totul e perfect”. Nu gândi : “Am ratat decolarea de doua ori deja, şi nu vreau sa mai dau prilej altora să râda”. Ţânţarii înfometaţi sunt deasemenea un motiv rău de a grăbi decolarea.
După decolare, parapanta coboară pentru a câştiga viteză (nu ai alergat suficient de repede) şi apoi urmează o resursă. Dacă tragi comenzile când resursa începe, vei amplifica mişcarea pendulatorie şi poţi provoca o angajare în vârful mişcării. Acest efect se accentuează dacă întâlneşti o ascendenţă în acelaşi timp.
Top 10 al motivelor proaste pentru a decola : 10) Am aşteptat prea mult. 9) Nu pot să cobor pe jos. Mi-e foame sau frig. 7) A fost un urcuş lung până aici. 6) Se înserează. 5) Hai să decolăm înainte să înceapă ploaia. 4) Mă mănâncă ţânţarii de viu. 3) Întârzii la cină. 2) Voi trece de fraier dacă nu decolez ( efectul de grup).1) Aceasta e ultima mea zi de vacanţă !”
Jerome Daoust
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu