NOTIUNI GENERALE
1.AERODINAMICA
este ramura mecanicii fluide,care studiazã miºcarea aerului,miºcarea corpurilor
în aer ºi forþele ºi momen-tele care acþioneazã asupra acestor corpuri în
timpul miºcãrii lor în aer.
Metoda de studiu
a fenomenelor aerodinamice depinde ºi de mãrimea vitezei de zbor. Când un corp
se deplaseazã în mediul aerian,el determinã variaþii locale ale densitãþii
aerului.
Aceastã variaþie a
densitãþii este foarte micã la viteze foarte mici de deplasare a corpurilor ºi
creºte odatã cu mãrirea vitezei corpului.
Legea
lui Bernulli pentru fluide incompresibile
Este aplicarea
legii conservãrii energiei la curgerea fluidelor. Conºiderãm un tub de curent
de fluid incompresibil aflat în curgere în regim permanent. Fiecare particulã
de fluid aflatã în miºcare are energie cineticã ºi energie potenþialã.
Presiunea
dinamicã (rV2/2) este presiunea pe care o exercitã
un fluid aflat în miºcare asupra unei plãci plane cu suprafaþa frontalã
perpendicularã pe direcþia vitezei fluidului. Presiunea staticã (p) este
presiunea pe care fluidul o exercitã întotdeauna perpendicular pe suprafaþa
unui corp aflat în inte-riorul fluidului fie cã fluidul este în repaus sau în
miºcare odatã cu corpul.
Legea lui
Bernulli pentru fluide incompresibile face tocmai bilanþul energiei totale pe
care o posedã fluidul în miºcare cu diferite viteze.Într-un tub de curent de
fluid incompresibil aflat în curgere în regim permanent,suma între presiunea
dinamicã ºi presiunea staticã este constantã ºi are aceeaºi valoare în orice
secþiune a tubului de curent.
1. Aplicaþiile legii lui Bernoulli
pentru zborul cu parapanta
Aripa în zbor
formeazã un unghi cu direcþia vitezei,pe care îl numim unghi de incidenþã.
(D E S E N)
Datoritã
poziþiei aripii ºi formei acesteia în sec-
þiune,doar delimitãm tubul de curent al particulelor de
aer care trec pe deasupra aripii (extrados) vom vedea cã acest tub de curent
îºi micºoreazã secþiunea în zona aripii S2V1. Deci,în
secþiunea S2 a crescut presiunea dinamicã.
Dar aplicând ecuaþia lui Bernoulli V2/2+p=constant
rezultã cã aici trebuie sã scadã presiunea staticã (p), deci deasupra aripii se
creeazã o zonã depresionarã (O). Pe partea de jos a aripii (intrados) fenomenul
are loc invers,deoarece aici secþiunea tubului de curent creºte S4>S3 deci
V4rV2/2 va trebui sã creascã presiunea staticã
(p),deci sub aripã apare o zonã cu presiune mare (O). Datoritã acestor
diferenþe de presiune staticã între intradosul ºi extradosul aripii (care am
vãzut cã acþioneazã întotdeauna perpendicular pe suprafaþa corpului apare o
forþã care acþioneazã asupra aripii,forþa totalã aerodinamicã Fa,care dã
o componentã ce echilibreazã greutatea sarcinii pe aripã la zborul orizontal,
numitã fortã portantã. |
2. Forþa totalã aerodinamicã ºi
componentele ei .
Miºcarea unui
corp rigid în aer întâmpinã o rezistenþã pro-porþionalã cu aria secþiunii
frontale maxime a corpului (perpendicularã pe direcþia de deplasare) ºi depinde
de natura fluidului,de starea suprafeþei corpului,crescând proporþional cu
viteza de deplasare ridicatã la pãtrat (v2).
Se defineºte
unghiul de incidenþã (a)al profilului,unghiul dintre
direcþia vitezei de deplasare n ºi coarda profilului. Direcþia
forþei cu care aerul acþioneazã asupra corpului (forþa totalã aerodinamicã)
depinde,în principal,de unghiul de inciden-þã.
3. Forþa totalã aerodinamicã (Fa)
Forþa totalã
aerodinamicã (Fa) este rezultatul interac-þiunii aerului cu aripa în miºcare.
La apariþia ei contribuie întreg ansamblul: parapantist + parapantã. Cauzele
care dau naºtere la forþa totalã aerodinamicã sunt:
a) diferenþa
dintre presiunile de pe intradosul ºi extradosul aripii,de aceea forþa totalã
aerodinamicã nu este pe direcþia miºcãrii,ci îndreptatã în cazul unghiurilor de
incidenþã pozitive spre extrados,iar la unghiuri negative spre intrados.
b)diferenþa de
presiune între partea din faþã (bordul de atac) ºi partea din spate (bordul de
fugã) a aripii;
c) forma
corpului;
d) suprafaþa
corpului;
e)densitatea
aerului;
f)viteza
obiectului în raport cu aerul.
NOTÃ: Aerul este un fluid gazos. La presiunea standard de 760
mm coloanã de mercur ºi la 0 grade celºius un litru de aer cântã-reºte 1.293
g,deci 1m3 de aer va cântãri 1.293 Kg. El are dife-rite proprietãþi
ca: extensibilitate,compresibilitate,elasti-citate ºi vâscozitate proprie.
Orice obiect în
deplasare prin aer va rupe un echilibru ºi particulele de aer se vor opune la
avansarea acestui obiect în miºcare.
4. Forma corpului: Cx
În funcþie de forma corpului ºi de incidenþa lui,se
determinã, în suflantã,un coeficient de rezistenþã Cx. Câteva exemple:
Disc plat
Cx=1
(referinþã)
Sferã Cx=0.4
Con Cx=0.6
Semi-sferã
Cx=o.3
Fuzee
Cx=0.04
(profil
aerodinamic)
Constatare:fuzeea
opune de 25 de ori mai puþinã rezistenþã la înaintare în aer decât discul
plat,pentru aceeaºi suprafaþã prezentatã perpendicular pe direcþia de
curgere a aerului, aceasta fiind direct
legatã de forma corpului. Este uºor sã dai unui obiect o formã adoptatã pentru
a fi bine înconjurat de fileurile de aer,dar ceea ce este important:este
organizarea curgerii în scopul evitarii la maximum a formãrii de turbulenþe,
care sunt mari consumatoare de energie ºi care sunt la originea forþei care
reprezintã rezistenþa la înaintarea obiectelor prin aer.
Este vorba de
dâra turbulentã care rãmâne în spatele corpului,denumitã ºi .
Trebuiesc luate toate mãsurile pentru a o reduce;în zbor retrageþi-vã
picioarele, coatele,dar nu ºi corpul. Ieºiþi din poziþia tip
paraºutist ºi adunaþi-vã cu genunchii la piept înclinând corpul spre
spate,adoptând astfel o formã aerodinamicã acceptabilã ºi în acelaºi timp veþi
avea controlul vizual asupra parapantei.
Suprafaþa
corpului:S
Rezistenþa
la înaintare este proporþionalã cu suprafaþa prezentatã perpendicular pe
direcþia de înaintare.Dacã suprafaþa se înmulþeºte cu 3 rezistenþa se va
înmulþi ºi ea cu 3.
Densitatea
aerului:d
Rezistenþa
aerului este proporþionalã cu densitatea lui, aceasta variind cu temperatura ºi
mai ales cu altitudinea. Dacã densitatea este de douã ori mai micã,rezistenþa
la înaintare va fi ºi ea de douã ori mai micã.
De
exemplu,la 6000 de metri d este de douã ori mai micã decât la nivelul
mãrii,deci R la 6000 m = (R la 0 m )/2.
Viteza
obiectului în raport cu aerul :V
Este
factorul cel mai influent,pentru cã R variazã cu pãtratul vitezei.
Dacã
V=1 R=1
V=2 R=4
V=3 R=9
Orice
obiect în deplasare prin aer va fi deci supus acestei forþe care se opune
avansãrii,ca urmare a rezistenþei aerului.Ea este îndreptatã în sensul opus
traiectoriei,deci pe axa curgerii fileurilor de aer ºi se numeºte REZISTENÞÃ
LA ÎNAINTARE. În cazul nostru,aripa,suspantele ºi parapantismul au fiecare
rezistenþa lor proprie la înaintare. Orice obiect în deplasare prin aer are o
rezistenþã la înaintare ºi parapan-tistul reprezintã de la 30 la 50 % din totalul rezistenþei la înaintare,din ansamblul aripã
+ parapantist. Cauzele care determinã apariþia rezistenþei la înaintare sunt :
a)diferenþa de presiune între partea din faþã ºi partea din spate a
corpului (rezistenþa de formare);
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu