5.1.ZBORUL PLUTIT LA
PANTÃ
Dintre curenţii ascendenţi
atmosferici primii utilizaţi în zborul fãrã motor au fost şi sunt curenţii
ascendenţi dinamici, sau curenţi de pantã. Dinamica acestui fenomen
meteorologic este simplã. Vântul sau cum mai spunem masa de aer în mişcare, întâlnind un obstacol (pantã de deal
sau de munte) este obligat sã urce de-a lungul pantei, formându-se astfel un
curent ascendent, a cãrei intensitate este direct proporţionalã cu viteza vântului.
Curentul ascendent dinamic,
de pantã
Valoarea acestui curent
ascendent depinde, pe lângã viteza vântului, şi de înãlţimea obstacolului,
suprastructura solului pantei (vegetaţie - denivelãri), precum şi de înclinarea
pantei.
În zonele geografice unde
din suprafeţele plane, întinse, se ridicã brusc pante de deal cu coama continuã
şi pante constante, gãsim cei mai puternici curenţi de pantã, deci cele mai
propice condiţii de zbor cu parapanta.
Parapantistul gãseşte şi
foloseşte curenţi ascendenţi de pantã, în faţa dealului, pe pantele bãtute de
vânt, cât mai perpendicular, executând în faţa pantei. El cautã
porţiunile pantei unde ascendenţa este maximã şi cautã sã se menţinã în ea.
Câştigul de înãlţime
realizat în curenţi de pantã, pe lângã tãria curentului, depinde şi de performanţele
parapantei (viteza de înfundare) şi de pregãtirea parapantistului.
Valoarea
ascendenţei curentului de pantã scade cu creşterea înãlţimii; la o anumitã
înãlţime, va fi egalã cu viteza de înfundare a parapantei, în caz cã nu putem
câştiga o înãlţime mai mare (fig.). Intrarea în descendenţa turbionarã din
spatele pantei prezintã pericol pentru parapantã, de aceea parapantistul
trebuie sã aibã grijã sã nu depãşeascã coama dealului (în special la înãlţime
micã), având în vedere cã este greu de imaginat o aterizare fãrã închideri ale
voalurii din cauza vitezei mari de înfundare.
În funcţie de
caracteristicile pantei, un vânt de 6-10 m/s, cu direcţia perpendicularã pe
linia pantei, îl putem considera suficient zborului plutit la pantã.
În curenţi ascendenţi de
pantã s-au obţinut primele zboruri de duratã şi cu toate cã nu este şingurul
tip de curent ascendent cunoscut, totuşi rãmâne cel mai utilizat pentru
realizarea zborurilor de duratã (adicã câştigul de înãlţime clasicã).
Dupã învãţarea virajelor se poate trece la
executarea zborurilor în curenţi ascendenţi de pantã. Dacã componenta verticalã
a vântului la pantã Wp este mai mare de 2m/s într-un spaţiu suficient de larg,
zborul se poate desfãşura timp îndelungat. Pentru aceasta la o înclinaţie a
pantei de 30°...40° este necesar un vânt cu intensitate de
5...8m/s. De multe ori, briza de vale se adaugã vântului sporind şansele de a
trece din zbor la pantã în zbor termic.
Tehnica pilotãrii parapantei
în zbor plutit la pantã prezintã aspecte caracteristice. Decolarea trebuie
fãcutã cât mai aproape de creastã, de preferinţã dintr-un loc cu înclinaţie
constantã. Dupã reglarea vitezei de zbor se executã primul viraj în
partea mai întinsã a liniei de creastã, aproape de 90°, astfel reglat încât parapanta sã zboare paralel
cu panta la circa 20-30 m de teren (sau de linia vegetaţiei înalte). Pentru
evoluţia la distanţã constantã de pantã, parapantistul trebuie sã
compenseze deriva provocatã de componenta orizontalã a vântului, W0.
Viteza de zbor se regleazã puţin mai mare de viteza optimã (fineţea maximã).
Zborul în lungul pantei continuã pânã la reperele dinainte stabilite şi înainte
de a ieşi din zona de ascendenţã se executã o întoarcere de 180° cãtre vale. În nici un caz virajul nu
va fi iniţiat cãtre pantã. Scoaterea din virajul de întoarcere se face astfel
încât parapanta sã ajungã din nou la distanţa optimã de pantã şi sã evolueze în
continuare paralel cu panta. Dupã parcurgerea intervalului utilizabil în faţa
pantei se face urmãtoarea întoarcere de 180°. Evoluţia în curentul
ascendent de pantã între repere ce limiteazã parcursul de maximã eficienţã,
fãrã pierderea de înãlţime, se numeşte patrulare de pantã.
În figura de mai sus se exemplificã un zbor plutit de pantã cu câştig
de înãlţime. Dacã liniile de nivel constant sunt şinuoase, versantul fiind
crestat cu sãpãturi şi jgheaburi, parcursul se face fãrã ocolişuri, zburând pe
o traiectorie racordatã. De asemenea, dacã apar praguri, brâuri, liziere de
pãdure, nu se comandã imediat deasupra lor apropierea de versant. În aceste
spaţii componenta ascensionalã a vântului este în mod cert scãzutã, în schimb
existã turbulenţe majore greu de controlat.
Dacã în decursul patrulãrii, câştigul de
înãlţime ridicã parapanta deasupra liniei de creastã, apare posibilitatea exe-cutãrii
unor spirale, cu respectarea unei restricţii foarte importante: -în nici o fazã
a spiralei, parapanta nu trebuie sã ajungã în spatele crestei bãtute de vânt.
Tehnica executãrii spiralei este urmãtoarea: la înãlţimea de minim 50 m
deasupra crestei se comandã o intrare în viraj cãtre vale şi care se
menţine larg pe primul sfert (90°), apoi se strânge pentru
micşorarea razei şi creşterea vitezei de rotaţie. Când parapantistul ajunge din
nou sã vadã valea, lãrgeşte uşor scoţând din înclinaţie pentru a ieşi în faţa
crestei şi apreciazã înãlţimea de siguranţã. Spiralarea poate fi continuatã
numai dacã înãlţimea a rãmas cel puţin aceeaşi sau a crescut în timpul primei
spirale. Dacã spiralarea poate continua, se repetã faze prezentate mai sus.
Greşelile de pilotaj ce pot
fi comise în timpul patrulãrii la pantã sunt:
-se
întârzie primul viraj de înscriere dupã decolare, pãrãsind astfel stratul de
ascendenţã mare;
-se zboarã
cu vitezã prea mare (fineţe redusã);
-se zboarã
prea încet, existând pericolul angajãrii la micã distanţã de pantã;
-nu se ţine
contraderiva, fiind necesare manevre dese de reajustare a distanţei la pantã;
-se
întârzie cu întoarcerea la capãtul parcursului, ieşind din ascendenţa majorã
sau chiar intrând în zona marginalã turbulentã.
În cadrul patrulãrii la
pantã nu trebuie depuse eforturi pentru atingerea înãlţimii limitã deasupra
crestei. Acest obiectiv devine prioritar numai dacã existã îndoieli în privinţa
abordãrii terenului stabilit pentru aterizare sau dacã în tema de zbor,
aprobatã de cãtre conducãtorul de zbor înainte de decolare, s-a prevãzut
încercarea de a trece în zbor plutit termic. Componenta verticalã a vântului
deasupra crestei scade cu înãlţimea, iar spaţiul optim se deplaseazã înspre
spatele crestei. Luptând pentru înãlţime, parapantistul se poate trezi
purtat în derivã în zona rotoricã. Sã nu se uite cã deasupra crestei vântul
este mai intens, iar ieşirea peste creastã cãtre vale, zburând cu vânt de faţã,
se face cu o fineţe aparentã redusã.
Protecţia zborului
Desfãşurarea activitãţii de zbor cu mai multe
parapante simultan, cere respectarea unor reguli de circulaţie, obligatorii
pentru toţi. În primul rând, parapantistul trebuie sã fie tot timpul atent la
evoluţia celorlalţi zburãtori.
Vederea parapantistului
poate cuprinde întreg spaţiul înconjurãtor,
mai puţin partea de deasupra aripii. Pericolul ciocnirii în zbor cu alte
parapante este mai mare în zborul plutit la pantã şi în termicã, cât şi în faza
de apropiere şi de aterizare.
Regulile obligatorii de
circulaţie (trafic) aerian se dau mai jos:
a.În
spaţiul deschis:
-cel care se
apropie din dreapta are prioritate de trecere - cel din stânga trebuie sã
degajeze schimbând direcţia fãrã întârziere;
-cel care
este în faţã şi la înãlţime mai micã are prioritate faţã de cel care vine din
urmã şi este mai sus;
-la aterizare are prioritate cel care este mai
jos şi mai aproape de punct, ceilalţi trebuie sã degaje la o distanţã de
siguranţã;
-zborul în
formaţie, deasupra sau dedesubtul altor parapante nu este permis la o distanţã
de 10-15 m (zborul în spatele altei parapante este periclitat de turbioanele
induse de capetele de aripã, de aceea trebuie evitat);
-în caz de întâlnire
frontalã, ambele parapante vor degaja, fiecare în dreapta direcţiei proprii de
parcurs.
REGULI DE CIRCULAŢIE ÎN SPAŢIU
DESCHIS
b.În zborul plutit la pantã evoluţia simultanã a mai multor parapante în
spaţiul curentului ascendent portant, impune cunoaşterea şi respectarea cu
stricteţe a unor reguli specifice. Parapantele care patruleazã având panta pe
partea dreaptã a parcursului se aflã pe , iar parapantele
care au panta pe partea stângã sunt pe . În cazul
întâlnirii pe parcurs, parapantele pe ruta de dus zboarã fãrã sã schimbe cursul,
iar cele de pe ruta de întors, degajeazã pe dreapta, îndepãrtându-se de
pantã. Dacã aglomeraţia este mare, ruta de dus se stabileşte mai aproape de
pantã, iar ruta de întors, mai departe. Depãşirea lateralã pe ruta de dus
este imterzisã! Existã pericolul unor ciocniri frontale. Dacã parapanta din
faţã, pe ruta de dus, zboarã prea încet, cel din spate va executa o întoarcere
forţatã de 180 °.
Depãşirea pe deasupra sau pe
dedesubt la depãrtare mai micã de 20 m este interzisã! Parapanta care pãrãseşte
ruta de dus efectuând o întoarcere forţatã are prioritate faţã de
parapantele de ruta de întoarcere. În faza întoarcerii, distanţa între douã
parapante trebuie sã corespundã unui unghi de virare minim de 90°. În caz contrar, cel din spate trebuie sã
lãrgeascã virajul pentru distanţare.
În zborul de patrulare la pantã, virajele înclinate peste 45° sunt interzise.
În situaţia patrulãrii la
pantã a mai multor tipuri de aeronave fãrã motor (deltaplane, planoare
ultrauşoare, planoare, parapante), vor fi respectate în ansamblu regulile de
mai sus. Suplimentar, piloţii aeronavelor zburând cu viteze mai mari, vor
survola sau vor tãia calea parapantelor la distanţe mici, cunoscându-se
efectele aerodinamice periculoase care iau naştere în spatele lor.
Aterizarea în contrapantã
Într-o fazã mai avansatã de
pregãtire a parapantistului, parapanta poate fi aterizatã în apropierea locului
de decolare sau în alte terenuri aflate pe versanţii bãtuţi de vânt. Fazele
aterizãrii în contrapantã sunt urmãtoarele:
1)-se alege o
porţiune de teren în pantã fãrã obstacole şi gropi de preferinţã cu vânt
frontal;
2)-se executã
o manevrã de apropiere cu vânt de spate, dinspre vale, la distanţã, cu ruta
perpendicularã pe linia de nivel conmstant, cãtre mijlocul terenului ales;
3)la 4...5m
distanţã de teren, se executã comandã de apropiere, paralel cu panta, care este
concomitent şi frânare. Fazele îndulcirii şi filãrii sunt eliminate în aceastã
manevrã de aterizare. Dacã vântul nu bate perpendicular pe pantã, se va
introduce o contraderivã corectoare astfel încât traiectoria în faza frânãrii
sã urmeze linia de nivel constant a pantei. Dacã în faza de apropiere se
constatã cã, datoritã componentei ascendente a vântului, câştigul de înãlţime
ridicã parapanta deasupra terenului ales, se executã din timp o întoarcere şi
manevra se repetã de la o înãlţime mai micã.
Greşelile ce pot fi comise
sunt:
-viteza insuficientã în zborul de oprire;
-racordarea la pantã comandatã prea departe de
teren.
Parapantistul trebuie sã ia
în conşiderarea cã, zburând cu vânt de spate, viteza de parcurs cãtre terenul
în pantã va rezulta neobişnuit de mare.
|
5.2. ZBORUL TERMIC
Total diferiţi ca structurã
şi formare sunt curenţii ascendenţi termici, curenţi care iau naştere în zilele
calme sau cu vânt moderat şi însorit, curenţi pe care îi numim uzual
sau .
Pentru parapantişti termica
este curentul ascendent cel mai propice, permiţând executarea zborurilor de
duratã, de înãlţime şi mai ales de distanţã.
Formarea termicilor sau
bulelor termice, cum le mai numim, este generatã de neomogenitatea din punct de
vedere termic a suprafeţei solului, fapt care genereazã încãlzirea inegalã a
diferitelor suprafeţe. Neomogenitatea termicã constã în cãldura specific
diferitã a materialelor şi vegetaţiei care formeazã suprastructura solului.
Astfel lanurile de grâu copt, stâncile, nisipul plajelor se încãlzesc (ziua)
mai tare decât suprafeţele de apã sau împãdurite.
Efectul radiaţiilor asupra
întinderilor expuse la soare, duce prin acumulare termicã la o creştere de
temperaturã, preluatã şi de cãtre stratul de aer în contact.
Încãlzirea solului şi a corpurilor
expuse la soare se face mai repede decât umiditatea lor este scãzutã şi nu au luciu. Întinderile
de apã, vegetaţia verde, pãdurile se încãlzesc mult mai lent decât lanurile de
grâu copt, iarba uscatã, arãtura veche, piatra şi nisipul uscat, aşezãrile
omeneşti (curţi, case) etc. Ca urmare, şi aerul învecinat va ajunge mai cald în
anumite locuri decât în altele. Se formeazã astfel imense de aer
cu temperatura mai ridicatã decât valoarea medie momentanã. Se ştie cã
densitatea aerului scade cu creşterea temperaturii şi de aceea masele de aer
încãlzit nu se mai aflã în echilibru faţã de aerul rãcoros cu care se
învecineazã. Dezechilibrul creşte cu diferenţa de temperaturã. La cea mai micã
adiere sau la trecerea unui vehicul, se produce o a mişcãrii
rezervorului de aer cald în sus. Diferenţa de temperaturã suficientã pentru
declanşarea acestui mecanism poate fi de numai 4...5 °C. Ia astfel naştere un vânt local, un curent
termic, în care un mare volum de aer încãlzit se ridicã în sus. Durata
mişcãrii continuã pânã ce rezervorul de aer cald se goleşte. La sol, în locul
aerului aerului cald intrã pe laturi aerul mai rãcoros din împrejurimi. Începe
dupã aceea un nou ciclu de acumulare şi fenomenul se repetã periodic.
Aerul cald, pe mãsurã ce se
ridicã, se destinde şi se rãceşte adiabatic. La o anumitã înãlţime numitã plafon,
umezeala din aer condenseazã şi ca urmare formeazã un nor izolat, care creşte
şi se consolideazã pe mãsurã ce noi şi noi cantitãţi de vapori de apã urcã în coloana
termicã. În mod firesc, în jurul coloanei ascendente, aerul mai rece
dislocat, se va mişca în jos, formând curenţi descendenţi. Între
coloana ascendentã şi curenţii descendenţi se formeazã un strat de forfecare,
foarte turbulent. Dacã mediul atmosferic în care se desfãşoarã fenomenul termic
este purtat de vânt, coloana termicã se înclinã şi norul mar-când capãtul de
sus al coloanei nu se mai produce la verticala rezervorului termic, ci deplasat
sub vânt.
Fazele unui ciclu de
transport atmosferic prin convecţie termicã
Declanşarea termicii pune în mişcare aerul cald
în sus, cu o vitezã de urcare de mai mulţi m/s. În timp scurt, curentul
ascendent atinge plafonul şi începe . Curentul termic
goleşte treptat aerul cald din
rezervorul de la sol; norul se dezvoltã şi se consolideazã.
Dupã golirea rezervorului,
curentul se întrerupe şi coloanei termice se înalţã generând în
urmã turbulenţe puternice.
Norul atinge
maxima sa dezvoltare. Dupã epuizarea coloanei începe dezagregarea şi mai apoi
dispariţia formaţiunii noroase, în timp ce la sol procesul de acumulare
genereazã o nouã masã de curent termic.
Dacã
rezervorul termic de la sol are o întindere mai micã, la scurt timp dupã
declanşare sursa caldã se epuizeazã şi practic, nu se formeazã o coloanã
termicã de duratã. În acest caz, aerul cald se înalţã ca un balon invizibil
dând naştere unui curent ascendent de scurtã duratã, numit . De asemenea, sursa termicã se aflã în coasta unui deal, în panta
bãtutã de vânt, declanşãrile se produc prea des şi termica pulseazã în briza de
vale.
Tactica zborului termic
Parapantistul foloseşte la
maximum energia acestor curenţi termici verticali, detectându-i cât mai mult
timp în ei, pe o traiectorie în formã de spiralã.
La prima vedere acest lucru
este foarte simplu, dar dacã ne gândim la faptul cã aceste cãmine termice sunt
invizibile, deci parapantistul nu poate şti unde intrã sau iese din ele,
lucrurile se complicã. Exploatarea eficientã a cãminelor termice se face
pilotând parapanta în zbor spiralat, întrcât aceste cãmine au, în general o
secţiune circularã şi un diametru relativ îngust.În zborul termic atenţia
parapantistului este concentratã asupra detectãrii drumurilor ascunse ale
oceanului aerian.
Nu trebuie sã uitãm cã parapanta
executã întotdeauna zborul în pantã de coborâre, chiar dacã faţã de sol el
câştigã înãlţime. Deci parapanta aflatã în bula termicã este antrenatã în sus,
dar totuşi, faţã de masa de aer ea coboarã, pânã când iese din partea de jos a
bulei termice, deci ascendenţa se terminã. Parapantistul ca sã-şi poatã
continua zborul, va trebui sã caute un alt cãmin termic, pentru ca spiralând în
el, sã câştige înãlţime, însã pânã când descoperã noul cãmin pierde încontinuu
din înãlţime, cu atât mai mult cu cât între ascendenţe, aerul mai rece de la
înãlţime coboarã ca sã ia locul aerului cald care urcã în cãminele termice,
deci formeazã zone de descendenţã, care, de obicei, au valori mai mari decât
ascendenţele.
Deseori, dacã valoarea
cãminului termic este în jur de 3-4 m/s, valoarea descendenţelor ajunge la 4-6
m/s. Aceste descendenţe trebuiesc strãbãtute, pe cât posibil, cu vitezã şi
vântul în spate, în timp cât mai scurt (deci înfundare minimã) pentru a se
pierde cât mai puţin înãlţimea.
Dar sã urmãrim mai departe drumul bulei termice
pãrãsite de cãtre parapantist.
Cãminul termic antreneazã parapanta în
înãlţime, dar aceasta se apropie încontinuu de parte inferioarã a bulei
termice.
Datoritã urcãrii, în consecinţã a scãderii de
presiune, bula termicã se destinde, deci suferã o detentã, în urma cãreia
temperatura scade, deci şi capacitatea de a menţine apa în stare de vapori
scade, umezeala relativã a aerului creşte. În urma acestui fapt, vaporii de apã
se condenseazã, formând nori de o formã specificã numiţi nori cumulus.
În zilele însorite, cãminele
termice sunt încoronate de câte un astfel de nor, de un alb strãlucitor, în
formã de pãmãtuf.
Dar odatã cu condensarea
vaporilor de apã se produce o degajare de cãldurã şi anume cãldura latentã de
evaporare (cunoaştem fenomenul din fizicã), degajare care face sã creascã brusc
temperatura masei de aer în urcare, majorând diferenţa de temperaturã dintre
bula de aer şi aerul înconjurãtor, generând accelerarea mişcãrii de urcare.
Dupã
cum am vãzut, zborul de distanţã cu parapanta se efectueazã prin spiralãri în
cãmine termice pentru câştig de înãlţime, dupã care se pleacã pe traiectul de
urmat, în cãutarea unui alt cãmin în care sã se recâştige înãlţimea pierdutã în
timpul saltului, repetând aceste manevre, pânã la sosirea la ţel.
Sarcina parapantistului este
mult îngreuiatã atunci când aerul atmosferic este foarte uscat, pentru cã nu se
formeazã nori de tip cumulus în partea superioarã a cãminelor termice, deci
termica este invizibilã, în termeni de specialitate termicã uscatã, dar cu o
pregãtire şi antrenament corespunzãtor, se pot gãsi cãminele ascendente pe
drumurile invizibile ale oceanului aerian.
Evoluând cu parapanta la o
înãlţime mai mare de 50 m, pãtrunderea într-o coloanã termicã oferã
posibilitatea efectuãrii unui zbor plutit cu câştig de înãlţime. Exerciţiul se
considerã oportun dacã parapantistul este capabil sã execute viraje şi sã
spiraleze corect şi dacã este bine pregãtit din punct de vedere teoretic.
Fazele unui zbor termic
sunt:
1) cãutarea termicii;
2) centrarea în termicã;
3) menţinerea în coloana termicã;
4) ieşirea din termicã pentru a trece într-o altã
coloanã ascendentã.
Cãutarea termicii începe cu
alegerea potrivitã a locului de decolare din deal. O pantã înierbatã, cu o
diferenţã de nivel mai mare de 100 m, cu deschidere spre sud, având culturi
cerealiere coapte în vale, genereazã în mod sigur condiţii de zbor termic.
Parapantistul va urmãri din locul de decolare semnele declanşãrii termice în
dreptul sursei calde, jos în vale, pentru a decola la momentul oportun. Este de
dorit ca parapanta sã fie în zbor în momentul când declanşarea ajunge la cota
locului de start. Vântul pe pantã se va intensifica subit şi parapanta va urca
împreunã cu unda termicã. Pânã la depãşirea crestei se aplicã tehnica zborului
la pantã, dupã care se executã spirale. În cazul zborurilor din munţi, cu
decolãri de la înãlţimi de mai multe sute de metri, termica se cautã deasupra
terenurilor generatoare de aer cald. De multe ori, în coloana termicã
spiraleazã pãsãri rãpitoare pentru a-şi economisi energia în cãutarea hranei
zilnice. De asemenea, nori albi izolaţi ce se consolideazã şi se dezvoltã pe
bolta cerului albastru sunt semne certe ale activitãţii termice în acele
locuri.
Aşader, semnele indicatoare
sunt: natura şi calitatea solului, comportamentul pãsãrilor şi formarea norilor
(cumulizare). Semnele apropierii de coloanã termicã sunt:
-o înfundare
mai accentuatã datoritã trecerii prin curenţii descendenţi;
-traversarea
prin zona turbulentã a învelişului coloanei ascendente şi în sfârşit
semnalizarea intrãrii în ascendenţã. Modul adecvat de constatare a descendenţei
sau ascendenţei parapantei este urmãrirea unui variometru. Dacã acesta
lipseşte, parapantistul interpreteazã senzaţiile ce însoţesc acceleraţiile pe verticalã:
-la intrarea
în descendenţã, greutatea aparentã a corpului se micşoreazã;
-la intrarea
în ascendenţã, greutatea corpului în aparenţã se mãreşte.
Pãtrunderea
în ascendenţã mai este semnalizatã de :
-o creştere
a vitezei de zbor;
-se modificã
sunetul suspentajului;
-se simt
mişcãri de translaţie în plan orizontal, scuturãturi, acceleraţii.
Traversarea zonei
descendente se face cu o vitezã de zbor mãritã. În momentul sesizãrii
ascendenţei în termicã, viteza de zbor se regleazã la valoarea optimã.
Evoluţia cu maximã eficienţã
în curentul ascendent se face în spirale, având centrul în miezul coloanei
termice. Viteza ascensionalã în coloanã termicã este maximã în centru - numit miez
- şi scade spre margini; stratul limitã are ascendenţã nulã.
Miezul poate fi considerat
cilindric, cu o razã de 17 m, în care aerul urcã cu peste 4,5 m/s. Progresiv,
viteza ascensionalã se micşoreazã dacã ne îndepãrtãm de miez. Parapantistul
trebuie sã menţinã parapanta în interiorul cercului.
Un variometru (vario-altimetru)
va indica în coloana ascendentã viteza de urcare. Trebuie menţionatã o
caracteristicã a curentului ascendent termic, şi anume cã diametrul coloanei se
mãreşte cu înãlţimea; coloana se dilatã.
Dupã depãşirea curenţilor descendenţi şi a strãpungerii stratului de
forfecare, urmeazã pãtrunderea în coloana termicã. Existã douã posibilitãţi:
intrarea se face aproape radial cãtre miez, sau dezaxat, mai cãtre marginea
coloanei. Intrarea radialã, optimalã,
este însoţitã de mai multe semne: bordul de atac se ridicã, viteza creşte,
direcţia de zbor se menţine uşor, parapanta nu tinde sã se încline lateral.
Indicaţia variometrului începe sã creascã cu o anumitã întârziere inerentã.
Faza care urmeazã se numeşte centrare în termicã.
Menţinerea în termicã constã în reglarea continuã
a razei de virare, pentru a obţine o vitezã de urcare cât mai neschimbatã, la o
valoare cât mai ridicatã. La prima vedere, strângerea spiralei asigurã
creşterea vitezei de urcare. Zborul în viraje înclinate însã, reduce fineţea de
planare şi viteza de înfundare creşte. Spiralând înclinat în miezul termicii.
Dacã termica este viguroasã, într-un timp scurt se poate atinge înãlţimea
maximã admisibilã, cu 100m sub plafonul de condensare. În mod obişnuit la şes,
plafonul se şitueazã la 1200-2000m faţã de sol.
Recapitulând cele arãtate,
se poate deduce o regulã simplã a centrãrii în termicã: în timpul spiralãrii
virajul trebuie strâns când variometrul şi trebuie lãrgit când
variometrul .
Dacã parapantistul
intenţioneazã sã pãrãseascã ascendenţa pentru a cãuta alta mai puternicã sau
pentru cã vântul transportã coloana ascendentã îndepãrtând-o de terenul de
zbor, nu are decât sã stabileascã reperele direcţiei de urmat şi apoi sã scoatã
din viraj parapanta la momentul potrivit. Ieşirea din coloana ascendentã este
semnalizatã de turbulenţe şi de un mediu descendent, cauzând o pierdere rapidã
de înãlţime.
Protecţia zborului termic
În privinţa securitãţii
evoluţiei în zborul termic trebuie luate în consideraţie mai multe aspecte -
urmãrirea şi controlul reperelor pentru a putea cunoaşte în fiecare moment
poziţia în raport cu terenul de zbor;
-aprecierea
limitelor în spaţiu de unde terenul de aterizare mai poate fi atins în zbor
planat, în conformitate cu tema de zbor;
-cunoaşterea
regulilor de circulaţie în zbor termic;
-dotarea şi
cunoaşterea echipamentului de salvare;
-evitarea
pãtrunderii în nori;
-coborârea
şi aterizarea la apariţia norilor de furtunã (Cumulonimbus).
Aprecierea
limitelor în spaţiu pentru atingerea terenului de aterizare în zbor, se face
ţinând cont de : -înãlţimea de zbor, fineţea de planare a parapantei, direcţia
şi viteza vântului. Explicaţiile se referã la figura urmãtoare:
În
atmosferã calmã, terenul de aterizare poate fi atins din orice punct aflat în
interiorul conului sprijinit cu vârful în punctul de aterizare, cu o înãlţime
H, egalã cu altitudinea plafonului de condensare şi un diametru de 2Rmax=f medie H se obţine raza bazei conului.
De exemplu dacã o parapantã cu fmedie=8*1500=12Km. Din orice direcţie, de la
înãlţimea plafonului, parapanta va putea terenul de aterizare
dacã nu se aflã mai departe de Rmax..La o înãlţime mai micã decât H,
distanţa maximã de siguranţã va fi mai micã decât Rmax.. Condiţia
este ca parapanta sã se afle în interiorul conului H,2Rmax. Dacã bate vântul, conul se înclinã. Cât e
vânt, distanţa se mãreşte deoarece întoarcerea la terenul de aterizare se face
cu vânt din spate:
În ceea ce priveşte regulile
de circulaţie în zborul termic s-a stabilit ca:
-într-o coloanã termicã, toate parapantele sã
spiraleze în acelaşi sens, impus de evoluţia acelei parapante care a pãtruns
prima în coloana ascendentã;
-intervalul
între douã parapante spiralând la aceeaşi altitudine, este de minim un sfert de
turã (90°);
-prioritatea
sã fie acordatã mijlocului de zbor care zboarã mai încet;
-fiecare
parapantist sã vegheze în raza vizualã proprie şi sã evite coliziunea cu
parapantele aflate dedesubt (parapantiştii respectivi nu pot vedea prin aripã
ce se aflã deasupra).
Paraşuta de salvare, special
conceputã pentru parapante este obligatorie în zborurile peste 150 m înãlţime
şi în orice caz în zborul termic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu