joi, 8 aprilie 2010

Virajele...

“Uită-te, înclină-te, întoarce. Întoarce capul în direcţia în care virezi să vezi dacă e liber înainte de a vira. Mai mult, întorcând capul ai tendinţa să faci o aplecare în seletă mai bună.

Aminteşte-ţi regulile de bază ale zborului cu parapanta. Prioritate în dreapta. Pilotul cu panta în dreapta are prioritate. Pilotul de sub tine are prioritate. Dacă te înscrii într-o termică şi nu eşti primul, roteşte-te în acelaşi sens cu ceilalţi.

Comenzile dure măresc viteza de înfundare, mărind înclinarea. Pentru a avea performanţe optime fă manevre dulci. Comenzile dure fac ca unghiul de înclinare al parapantei să oscileze. Ce urmează descrie un fapt comun: fiind în faţa pantei, pilotul crede că dacă face un viraj suficient de înclinat poate face un 360. Dând o comandă amplă, obţine repede o înclinare mare. Dar cum se roteşte înspre pantă, unghiul de înclinare faţă de pantă revine la aproape zero, parapanta înclinată fiind paralelă cu panta. Gândindu-se că nu dă comandă suficientă, trage şi mai mult comandă din interior, provocând o vrie şi percutând panta.

Răsucirea comenzilor pe încheieturile măinilor. Zborul cu parapanta în acest fel este periculos pentru că dacă ai nevoie să prinzi/arunci mânerul rezervei sau să ajungi la ceva destul de departe de scripetele comenzii vei induce o recţie nedorită parapantei din cauza comenzii prea trase. Nu poţi să scoţi repede mâna din comandă, mai ales dacă ai mănuşi. De asemenea cred că feedback-ul este mai mic decât dacă ţii comenzile cu degetele.

Unghiul de înclinare în seletă. Ajustează-ţi seleta ca să te poţi înclina pe spate. Stând înclinat pe spate în seletă nu pare natural la prima vedere (ca şi alte lucruri în aviaţie) dar dacă o faci iţi vei îmbunătăţi stilul de zbor cu parapanta. Ca să-ţi demonstrezi diferenţa, încearcă acest exerciţiu. Stai în seletă şi observă ce vezi în faţă. Stând ridicat, poţi vedea:

•picioarele
•pamântul
Când eşti înclinat pe spate (cu ochii la orizont), poţi vedea :

•mâinile (şi mărimea mişcărilor pe care le faci cu ele)
•carabinierele (şi mărimea înclinării în seletă la viraje)
•Acceleratorul (cu cât este extins în fiecare parte)
•parapanta (la marginea câmpului vizual)
•pământul (cu referinţe la capul ţinut şi traiectoria la sol)
Încearcă să faci cea mai mare înclinare laterală în seletă în cele două poziţii. Vei constata că te poţi înclina mai mult când eşti lăsat pe spate. Şi totuşi reversul medaliei: momentul de inerţie al pilotului pe axa transversală este mai mare, crescând şansa de a avea o răsucire ca urmare a unei mari închideri.

Când zbori cu parapanta lângă o creastă, apropiat de pantă, menţine permanent o înclinare în seletă în afara pantei, pentru că dacă vei avea o închidere pe partea pantei va fi mai puţin probabil să fi întors în pantă şi vei fi gata să corectezi. Notează că o înclinare prea mare va necesita o comandă pe partea exterioară, ceea ce micşoreaza fineţea. Determină compromisul între siguranţă şi performaţă.”

Jerome Daoust

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu